Kankerklas – Corien van Zweden

Standaard

Kankerklas - Corien van Zweden - Uitgeverij Cargo

Samenvatting (volgens achterflap):

Over afscheid en een nieuw begin, vechten en vluchten, bucket lists en pubergedrag.

Als bij journaliste en schrijfster Corien van Zweden borstkanker wordt geconstateerd, zit haar oudste dochter in de brugklas. Al snel blijkt dat deze nieuwe klas een ‘kankerklas’ is: vijf van de tweeëntwintig leerlingen hebben een ouder met kanker. Een bizarre situatie, die de getroffen ouders en hun kinderen tot lotgenoten maakt. En die ongewild tot vergelijken aanzet. Wat richt kanker in al die gezinnen aan? Hoe gaan de andere ouders met hun ziekte om? Wat verandert er in hun leven? En: wat denken de kinderen – alle vijf aan het begin van hun puberteit – ervan?

Kankerklas biedt houvast en herkenning voor iedereen die met kanker te maken heeft.

Mijn mening:

Een boek wat sowieso impact maakt, geregeld zat ik met een brok in mijn keel te lezen wat de ouders overkwam en wat dit voor hun en hun gezinsleden betekende.

In zes afzonderlijke hoofdstukken maken we kennis met de vijf ouders en hun kind uit de kankerklas. Alleen Corien heeft twee hoofdstukken, het eerste en de laatste. De verhalen van Corien, Caroline, Marijn, Lorette en Marcel worden allen aangevuld met ‘verslagen’ van dokters, gesprekken met therapeuten en de impact op hun gezinsgenoten.

Hoe de pubers met de impact van de ziekte en hun toevallige lot in de kankerklas worden geconfronteerd en hoe hun dat verbindt lees je gedurende het hele boek. De jongens en meiden verschillen wel in hoe ze ermee omgaan. De meiden willen en kunnen wel praten, de jongens wat minder. Maar of dit fout is? Ik denk het niet. Ieder gaat ermee om op de manier wat het best bij hem of haar past en daar is voor mij geen goed en slecht in te onderscheiden.

Het boek is geschreven in heldere, toegankelijke taal. Geen tot weinig medische termen. Wat mij alleen verbaasde op het eind dat het ingedeeld wordt in de categorie romans. Naar mijn idee is het verhaal niet mooier gemaakt dan het werkelijk is en had ik het eerder verwacht in de categorie non-fictie.

Een boek wat een diepe indruk op mij achterliet en mij terug liet denken aan een periode in mijn leven die voor mij goed af liep en waar alleen een litteken nog aan herinnert…                     maar

Soms is het nauwelijks merkbaar, maar op een ander moment overheerst het alles: het gevoel van onkwetsbaarheid – dat comfortabele, vertrouwde gevoel – is verdwenen.

Foto van de boekkaft komt van de website van de uitgever.

Kankerklas telt mee voor mijn ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2015. Voor mij is dit boek 20/40. (voor iln is het 19/40).

Schrijver:

Corien van Zweden (1962) studeerde theologie en werkt sinds 1994 als zelfstandig journaliste en schrijfster. In 2008 verscheen haar eerste literaire non-fictie boek, De kunst van het rouwen. Een persoonlijke geschiedenis. Corien woont met haar gezin in Amsterdam.

Titel: Kankerklas

Ondertitel: vijf pubers, vijf ouders, één ziekte

Schrijver: Corien van Zweden

Uitgever: Cargo

Uitgave: Paperback

ISBN: 9 789023 491866

Verschenen: mei 2015

Aantal pagina’s: 302

Genre: Roman

5 gedachtes over “Kankerklas – Corien van Zweden

Geef een reactie

