Het leven, maar dan beter – Anna Gavalda

Standaard

normal_pac_9789044533804_cvr

Samenvatting (volgens achterflap):

Twintigers Mathilde en Yann wonen in Parijs. Zij heeft haar studie niet afgemaakt en werkt voor haar zwager; hij werkt ondanks zijn diploma’s in een elektronicazaak. Zij wacht met smart op de liefde van haar leven; hij zit vast in een relatie zonder enige passie. Hoewel ze elkaar niet kennen, hebben ze één ding gemeen: ze zijn teleurgesteld in het leven. Pas na een bijzondere ontmoeting nemen ze allebei het heft in handen en gooien het roer compleet om.

Mijn mening:

Het leven, maar dan beter bestaat uit twee afzonderlijke verhalen die niet met elkaar in verbinding staan maar wel een paar overeenkomsten hebben. Twintigers, levend in Parijs, beiden starten een nieuw ‘beter’ leven. Vooraf had ik bedacht dat de verhalen zich waarschijnlijk nog ergens zouden kruisen maar dat is niet het geval. Best jammer want de gelegenheid hiervoor was er zeker. Zeker op het eind van beide verhalen zouden ze elkaar kunnen kruisen.

Het boek leest vlot en is toegankelijk geschreven. Ik heb wel mijn kanttekening bij het gebruik van de vloektermen die af en toe voorkomen, bv op pagina 118. Niet dat ik zelf altijd een heilig boontje ben maar in het boek kunnen ze best vervangen worden door andere termen zonder afbreuk aan het verhaal te doen.

Eigenlijk was bij beide verhalen voor mij het einde te vroeg. Hoe gaat het verder na hun ommezwaai? Zou hun nieuwe leven inderdaad zoveel beter zijn geworden? Het houdt de mogelijkheid voor een vervolg open in ieder geval.

De macaroons op de boekkaft deden mij denken aan lekkere zoetigheid maar die ben ik in het verhaal niet tegen gekomen. Een mooie frisse uitstraling die zeker opvalt tussen andere boeken.

De vraag is of de macaroons gelijk staan aan het betere leven?

Al met al een lekker tussendoor boek voor mij. Een mooie  kennismaking met Anna Gavalda en ik denk dat ik in de toekomst nog wel eens wat van haar zal lezen.

De foto van de boekkaft is afkomstig van de website van de uitgever.

Schrijver:

Anna Gavalda, geboren in Frankrijk, 1970. Bestseller auteur in Frankrijk van o.a. jeugdboeken en romans. Daarnaast werkzaam als vertaalster en journalist.

Haar debuut uit 1999 Ik wilde dat er iemand op mij wachtte verscheen inmiddels in 42 vertalingen. Gavalda won diverse Franse literatuurprijzen.

Titel: Het leven, maar dan beter

Schrijver: Anna Gavalda

Uitgever: de Geus

Uitgave: Paperback

ISBN: 978-90-445-3380-4

Verschenen: januari 2015

Aantal pagina’s: 224

Genre: Roman, Novelle

Vertaling: Floor Bosboom

4 gedachtes over “Het leven, maar dan beter – Anna Gavalda

    • Dat klopt wel Lize, ik heb de link tussen de Macaroons en de twee verhalen niet kunnen leggen. Als alleen dan de gedachte dat ze symbool zouden staan voor ‘het betere leven’. Maar wellicht heb ik het verkeerd begrepen…

  1. ’t is wat dat ik door jouw recensie toch nog even het taalgebruik moet checken. Ik heb daar zelf eigenlijk niets over gezegd toen ik mijn recensie heb geschreven (terwijl mijn lezers daarvoor idd gewaarschuwd willen worden)…
    Tja en over die macarons kunnen wel natuurlijk heel filosofisch doen. Het heeft voor mij wel gewerkt, ik ben er door verleid dit boek te lezen.

Geef een reactie

