Gips – Anna Woltz

Standaard

Gips

Samenvatting:

We maken kennis met de 12 jarige Felicia, die sinds kort alleen nog aangesproken wenst te worden als Fitz, op de dag dat ze samen met haar zusje Bente voor het eerst bij hun vader zijn sinds de scheiding van hun ouders.

Uitgerekend die dag krijgt haar zusje een ongeluk waardoor ze naar het ziekenhuis moeten. Mama komt ook naar het ziekenhuis en daar zal ze Fitz onder ogen komen met een ‘boodschap’ op haar gezicht. Om deze ‘boodschap’ te verbergen heeft Fitz een tijgermasker te leen.

Op verkenningstocht in het ziekenhuis, want wachten is saai,  ontmoet Fitz de 15 jarige Adam en ze gaan samen op zoek naar een oplossing voor de ‘boodschap’ op Fitz gezicht. Als ze die oplossing vinden komen ze niet alleen zelf maar ook verpleegster Yasmine in de problemen.

Maar voor de dag om is verzint Fitz een romantisch plan samen met Primula (een patiënte van 10 jaar) en Adam voor Yasmine, steelt ze gips en wordt ze per ongeluk zelf verliefd.

Mijn mening:

Gips  bestaat uit 27 korte hoofdstukken en worden beschreven vanuit Fitz. En beslaat één dag uit haar leven, geen saaie dag als je het mij vraagt maar één vol belevenissen.

De schrijfstijl is vlot en past goed bij de doelgroep van tien plus. Geen moeilijke woorden op de paar medische termen na maar dat is nog geen handvol.

Herkenbare thema’s vinden we terug in Gips:

  • Fitz laat zien dat ze het moeilijk heeft met de scheiding van haar ouders, ze verzet zich er tegen en voelt zich schuldig.
  • Adam heeft bindingsangst ten opzichte van zijn prematuur geboren broertje.
  • Vriendschap tussen Fitz, Adam en Primula.
  • Familie
  • Liefde
  • Beginnende puberteit met alle kenmerken als opstandigheid, ruzie, verliefdheid enz.

Hoe de boekkaft eruit ziet spreekt voor zich, als een gipsverband. Voor mezelf zie ik een titelverklaring terug in een uitspraak op blz 56. Alsof met een gips-verband alles gelijmd kan worden en dat het dan weer goed is. Want dat is uiteindelijk toch wat Fitz wilt, dat alles weer wordt zoals het vroeger was.

Ik draai me om en zie ze kijken. Naar mijn rood geschuurde wangen en naar dat ene woord dat nog steeds op mijn voorhoofd staat. Als er nu iemand voorbijkomt, is het meteen duidelijk: wow. Een gezin dat echt heel nodig in het gips moet.

Gips is het twintigste boek van de hand van Anna Woltz. Ik heb het met plezier gelezen en kan me indenken dat de doelgroep maar zeker ook de volwassenen zich een paar uurtjes prima vermaken met dit boek.

Gips is soms ontroerend, soms grappig maar bovenal perfect om jezelf even helemaal in te verliezen. Ik heb het met plezier gelezen. En voor mij een reden om Anna Woltz in de gaten te blijven houden.

Ik las eerder Honderd uur nacht van Anna, klik hier voor de recensie.

Gips telt mee voor mijn ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2015, dit is boek 18/40.

De foto van de boekkaft komt van de website van de uitgever.

Ik wil uitgever Querido bedanken voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar. Dit heeft uiteraard geen invloed op mijn mening gehad.

Schrijver:

Anna Woltz (29 december 1981) is geboren in Londen maar verhuisde op 1,5 jarige leeftijd naar Den Haag. Ze begon al vroeg met het schrijven van haar eigen verhalen. Op 15 jarige leeftijd had Anna al een heuse wekelijkse column in de Volkskrant. Haar eerste kinderboek Alles kookt over, stamt uit 2002.

Anna volgde een studie geschiedenis in Leiden. Tegenwoordig schrijft ze fulltime kinderboeken en is ze woonachtig in Utrecht.

Titel: Gips

Schrijver: Anna Woltz

Uitgever: Querido (kinderboeken)

Uitgave: Hardcover

ISBN: 9 789045 117829

Verschenen: april 2015

Aantal pagina’s: 166

Genre: Jeugd (vanaf 10 jaar)

3 gedachtes over “Gips – Anna Woltz

Geef een reactie

