Ik geef je de zon – Jandy Nelson

Standaard

7977IkgeefjedezonCVRgebRGB

Samenvatting:

Jude en Noah zijn 13 jaar en lijken onafscheidelijk door hun tweelingband maar een tragische gebeurtenis zet hun leven zo op de kop dat ze uit elkaar groeien. Het gaat zelfs zover dat ze elkaar bijna niets meer te zeggen hebben, 3 jaar later. Hun band die zo uniek was is zwaar beschadigd.

Noah worstelt met zijn ontluikende homo-seksualiteit en keert steeds meer in zichzelf. Jude daarin tegen lijkt de hele wereld aan te kunnen, heeft praat voor tien en zet haar eerste stappen op het liefdespad.

Beiden zijn ze zeer artistiek maar ieder op zijn eigen manier.

De gebeurtenis die hun uit elkaar lijkt te drijven is uiteindelijk ook datgene wat hun weer bij elkaar brengt. Maar het hoe en wat precies lees je zelf in ‘Ik geef je de zon’.

Mijn mening:

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Lees dit boek en oordeel zelf! Daarom een zeer summiere samenvatting van mij hierboven. Ik kan en wil niet teveel verklappen over de inhoud.

Ik geef je de zon, bestaat uit 8 ongenummerde hoofdstukken, die afwisselend vanuit Noah of Jude worden beschreven.

De hoofdstukken vanuit Noah vinden allemaal plaats tussen zijn 13de en 14de jaar. De leeftijd staat telkens vermeld. Noah denkt in tekeningen/schilderijen en dat beeld verschijnt vanzelf op je netvlies onder het lezen.

De hoofdstukken van Jude worden beschreven vanuit haar als 16 jarige.

De twee verhaallijnen verlopen ondanks het verschil in tijd toch chronologisch en dat maakt het voor mij één van de pluspunten. De hoofdstukken zijn wel wat lang.

De schrijfstijl is goed toegankelijk voor de leeftijdsgroep en bevat geen moeilijke woorden. De doelgroep zal zich zeker kunnen herkennen in de tijdreis van de puberteit, verliefdheid, stoer doen, opstandig tegen ouders, school, vrienden, geheimen etc.

De boekkaft springt eruit met zijn felle gekleurde zonnestralen en is het eerste wat mij aansprak. Ook al mag je een boek niet beoordelen op hoe het eruit ziet. Een opvallende kaft is altijd een pluspunt voor mij.

De titelverklaring komt terug in het boek.

Ik geef je de zon, is een boek dat je hart laat stralen op de meest regenachtige dag! En de grootste les die we kunnen leren is een plicht aan jezelf en dat is namelijk om trouw te zijn aan je hart.

De foto van de boekkaft komt van de website van de uitgever.

Ik wil uitgeverij Blossom Books nogmaals bedanken voor het beschikbaar stellen van dit leesexemplaar. Het feit dat ik een gratis ongecorrigeerd leesexemplaar tot mijn beschikking had heeft geen invloed op mijn mening gehad.

Schrijver:

Jandy Nelson werd op 25 nov. 1965 geboren in de staat New York. Verhuisde op haar 12de naar de staat Californië met haar moeder. Ze volgde diverse studies en behaalde zelfs twee Masters. Jandy was 13 jaar werkzaam als Literair Agent. Ze woont in San Fransisco en gedurende haar schrijfperiodes leeft ze as een kluizenaar.

In 2010 verscheen haar debuut  ‘De hemel begint bij je voeten’. In maart 2015 kwam ‘Ik geef je de zon’ uit in Nederland. Inmiddels is het boek verschenen in 25 landen en heeft al vele malen een prijs in de wacht gesleept, waaronder de Printz Award for excellence in Young Adult Literature 2015.

Titel: Ik geef je de zon

Schrijver: Jandy Nelson

Uitgever: Blossom Books

Uitgave: Hardcover  ( ik las een ongecorrigeerd leesexemplaar in paperback)

ISBN: 978 90 206 7977 9

Verschenen: maart 2015

Aantal pagina’s: Mijn leesexemplaar had er 367

Genre: Young Adult

Vertaler: Aimée Warmerdam

2 gedachtes over “Ik geef je de zon – Jandy Nelson

Geef een reactie

