Liever geen applaus voor ik leef – Sander van Leeuwen

Standaard

23216_54646ef0ed08c_23216

Samenvatting:

Thomas, 24 jaar en net afgestudeerd psycholoog is min of meer werkzoekend maar werkt (tijdelijk) als schoonmaker van basisscholen in de avonduren. Hij woont samen met Eva maar zij leven meer naast dan met elkaar. Het lijkt erop dat ze samen blijven door hun herinneringen en afspraken uit het verleden. Op de momenten dat Eva werkt is Thomas thuis en andersom. Zijn dagen lijken een aaneenschakeling van herhalingen en Thomas voelt zich een voetnoot in de levens van anderen.

Op een dag ontvangt hij een brief vanuit Schotland van een meisje dat hij niet kent: Anna. En dan neemt zijn leven een andere wending.

Thomas besluit eerst wat meer tijd aan zijn relatie met Eva te besteden en doet er alles aan om het te laten slagen. Maar liefde moet wel van twee kanten komen.

Nadat er weer een brief uit Schotland is gekomen besluit Thomas om terug te schrijven aan Anna en zo ontstaat een echte briefwisseling. De brieven worden persoonlijker maar ook steeds somberder.

Als je de kleur zwart kent, weet je hoe ik me voel.

Ik wou dat ik wit was. Wit is nog leeg, wit kan nog iets worden, wit is de toekomst. Maar de bladzijden van mijn leven zijn inktzwart.

Thomas moet steeds terugdenken aan zijn beste vriend Frank , die jaren geleden uit het leven stapte. En hij wil voorkomen dat Anna hetzelfde besluit neemt en gaat op zoek naar Anna.

Mijn mening:

Een prachtig debuut waarvan ik genoten heb. Ondanks de somberheid die door het verhaal heen sijpelt is het niet een boek waar ik neerslachtig van werd.

Als je de proloog leest weet je al dat Thomas te laat is om Anna te redden maar dat maakt het verhaal er niet minder om. Je ondergaat de zoektocht en leeft met Thomas en zijn ontberingen mee.

Het boek is opgemaakt in twee delen.

Deel een beslaat 20 hoofdstukken en daarin maken we kennis met Thomas, Eva en de brieven van Anna. Tevens kleine terugblikken naar Frank, de jeugdvriend van Thomas.

Deel twee beslaat 23 hoofdstukken en daarin maken we samen met Thomas de reis naar Schotland, komen we er achter dat hij te laat komt om Anna te redden en weten we welk besluit hij neemt ten opzichte van zijn relatie met Eva.

Het nawoord beslaat voornamelijk de dank van de schrijver naar een hoop mensen en de verwijzingen naar de liedteksten die gedurende het verhaal gebruikt zijn. Deze liedteksten spelen een kleine rol in het geheel maar voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde. Ook zonder deze verwijzingen was het verhaal goed te lezen geweest.

De schrijfstijl van Sander van Leeuwen is vlot te noemen en is prettig toegankelijk en bevat naar mijn idee geen moeilijke woorden. Liever geen applaus voor ik leef is geschreven vanuit de ik-vorm (van Thomas).

De terugblikken (herinneringen) naar Frank komen zeker tot zijn recht in het geheel.

Dat de brieven van Anna in een ander lettertype zijn gedrukt vond ik prettig. Het maakt het geheel leesbaar.

Liever geen applaus voor ik leef was voor mij een ware pageturner van begin tot eind, een absoluut droomdebuut!

Ik dank uitgeverij Meulenhoff voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar. Dit heeft geen invloed op mijn mening van het boek gehad.

De foto van de boekkaft komt van de website van de uitgever.

Liever geen applaus voor ik leef is boek 17/40 voor mijn ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2015.

Schrijver:

Sander van Leeuwen (1986) heeft psychologie gestudeerd in Leiden. Zijn romanidee zette hij op TenPages, waar hij direct werd opgemerkt. Hij woont in Leiden met zijn gezin en werkt in Den Haag. Liever geen applaus voor ik leef is het debuut van Sander van Leeuwen.

Titel: Liever geen applaus voor ik leef

Schrijver: Sander van Leeuwen

Uitgever: Meulenhoff

Uitgave: Paperback

ISBN: 978-90-290-9042-1

Verschenen: april 2015

Aantal pagina’s: 256

Genre: Roman

Geef een reactie

