Slaap zacht, Johnny Idaho – Auke Hulst

Standaard

Basis CMYK

Samenvatting (volgens de website van de schrijver):

In Slaap zacht, Johnny Idaho gaan een tiener met een missie, een terminale bankier en een wetenschapper op zoek naar de sleutel tot het eeuwige leven. Zij komen samen op de Archipel, een zwaarbewaakte eilandstaat in de Stille Oceaan, en dompelen zich onder in deze nieuwe wereld. Wat drijft ze? En op welke manier zijn ze onherroepelijk met elkaar verbonden? Slaap zacht, Johnny Idaho is een grootse roman waarin Auke Hulst hedendaagse thema’s als economische apartheid en mind control koppelt aan menselijke gevoelens als liefde, wraak, angst voor de dood en de hunkering naar het eeuwige leven.

Mijn mening:

Rust zacht, Johnny Idaho is verdeeld in 11 hoofdstukken, wordt geschreven vanuit verschillende standpunten en is qua taalgebruik goed toegankelijk.

De titel-verklaring komen we tegen in het boek rond pagina 166.

Jammer genoeg kon het mij niet geheel bekoren, het verhaal raakte mij niet en sprak mij uiteindelijk niet zo aan. Het geheel met Asimo’s en alle digitale controle is wat het voor mij “saai” en afstandelijk maakt. Een wereld met robots als huisgenoten is niets voor mij.

Daarnaast ontbrak het mij aan vaart en toen het halverwege wat op snelheid kwam (qua leeservaring voor mezelf) zakte het jammer genoeg ook weer snel in. Te gemakkelijk was ik weer met andere dingen bezig dus het schoot niet op. Wellicht was het beter geweest gewoon te stoppen na 150 pagina’s maar ja ik was wel nieuwsgierig naar de verhaallijn. Waar zouden de karakters samenkomen en hoe zou het aflopen?

De karakters komen uiteindelijk samen en de afloop is enigszins verrassend te noemen maar brengt geen verandering in mijn gevoel.

Laat mijn minder positieve leeservaring niet die van jouw teveel beïnvloeden maar oordeel zelf. Als de wereld van Asimo’s, digitale controle en economische apartheid en hun daarbij behorende statussen je aanspreken moet je Rust zacht, Johnny Idaho zeker lezen.

Ik leer voor mezelf eens te meer dat de wereld waarin dit zich deels afspeelt niets voor mij is.

Nog wel een mooie uitspraak die ik in het boek tegen kwam en jullie niet wil onthouden is de volgende:

“Lezen is een luxe voor mensen met teveel tijd”

Rust zacht, Johnny Idaho is boek 16/40 voor mijn ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2015.

De foto van de boekkaft komt van de website van de uitgeverij.

Schrijver:

Auke Hulst (mei 1975) geboren in Hoogezand-Sappemeer en opgegroeid in een buurtschap, boven op de gasbel van Slochteren.

Auke is ook literatuurcriticus, reisjournalist en essayist voor o.a. NRC Handelsblad, De Groene Amsterdammer en Columbus Magazine. Daarnaast is Auke ook nog eens muzikant.

Auke heeft al diverse boeken op zijn naam staan en zijn bekendste is zijn bekroonde roman Kinderen van het Ruige Land uit 2012.

Auke Hulst is genomineerd voor de Halewijnprijs, de literatuurprijs van de stad Roermond. Dit jaar wordt de prijs voor de 29ste keer uitgereikt aan een litertair talent dat volgens de jury meer belangstelling verdient. Eind september wordt de winnaar bekend gemaakt.

Titel: Slaap zacht, Johnny Idaho

Schrijver: Auke Hulst

Uitgever: ambo | anthos

Uitgave: paperback

ISBN: 9 789041 424839

Verschenen: januari 2015

Aantal pagina’s: 384

Genre: Roman

4 gedachtes over “Slaap zacht, Johnny Idaho – Auke Hulst

Geef een reactie

