De trapchauffeur – Marnix Peeters

Standaard

De trapchauffeur

Samenvatting:

We maken kennis met Antoine Guldentops, 58 jaar en werkzaam als trapchauffeur op een luchthaven. Veel mensen verstaan tramchauffeur als hij zegt wat hij doet en vragen dan vaak ‘Op welke lijn?’ Hij antwoordt  dan steevast: nee, trap. Met treden. En met een p.

Antoine leidt een redelijk eenzaam leven en lijkt zelfs voor een sociaal isolement te kiezen. Hij bezoekt zijn moeder eenmaal per week in het rusthuis voor dementerenden en ziet met lede ogen aan dat haar lichaam en geest aftakelt. En hoe meer hulp zij behoeft hoe meer bijdrage hij moet afstaan aan het tehuis.

In het weekend helpt hij zijn enige vriend Norbert met het rondbrengen van De Wachttoren. Het langs de deuren gaan en het woord verkondigen gaat Antoine steeds meer tegen staan. Als het eenmaal tot Norbert doordringt dat Antoine er echt mee stopt gaat hij brieven schrijven aan hem. Hij vergelijkt hem met de duivel en wenst hem hel en verdoemenis toe.

Er gebeuren nog enkele gebeurtenissen in het verhaal die best hilarisch zijn, wat die gebeurtenissen zijn lees je het beste zelf in De trapchauffeur.

Mijn mening:

In 54 korte hoofdstukken maken we kennis met Antoine Guldentops, trapchauffeur en trouw bezoeker van zijn moeder in het rusthuis.

Geschreven vanuit de ik-figuur Antoine, goed toegankelijk voor een ieder, geen moeilijke taal zelfs de Vlaamse woorden erin verweven begrijpt iedereen. Te denken valt aan oa cahier, offreren, eenzit, flikken, subiet, plezant & goesting. Ik kan daar heerlijk van genieten en zat dan ook constant met een glimlach op mijn gezicht.

Doorspekt met humor maar ook lichte ernst kunnen we terugvinden in De trapchauffeur.

Het boek leest als een trein en in enkele uren ben je aan het eind en dat komt altijd sneller dan gewenst als je je vermaakt met de inhoud.

Het enige minpunt vond ik de leesbaarheid van de brieven van Norbert, mijn inziens is het gekozen lettertype een slag te klein.

Dit is boek 14 van 40 voor mijn ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging van 2015.

De foto van de boekkaft komt van de website van de uitgever.

Het boek kwam in mijn bezit door het winnen van een RT-actie op twitter. Dit heeft mijn oordeel over het boek niet beïnvloed.

Schrijver:

Marnix Peeters (15 juli 1965) maakte naam als rockjournalist bij Humo en was daarna jarenlang top-interviewer van Het Laatste Nieuws en De Morgen.

Sinds 2012 zijn er drie romans van hem verschenen. Zijn debuut De dag dat we Andy zijn arm afzaagden werd genomineerd voor de Bronzen Uil, de Vlaamse prijs voor het beste literaire debuut.

Titel: De trapchauffeur

Schrijver: Marnix Peeters

Uitgever: Hollands Diep

Uitgave: Hardcover

ISBN: 9 789048 825554

Verschenen: maart 2015

Aantal pagina’s: 142

Genre: Novelle

Geef een reactie

