De zomer hou je ook niet tegen – Dimitri Verhulst

Standaard

BW15_Omslag-Geschenk_231

Samenvatting:

Pierre Vantoren, een man van begin zestig, ontvoert de zwaar gehandicapte Sonny de dag voor zijn zestiende verjaardag vanuit de instelling waar hij woonde. Niemand heeft argwaan omdat Pierre vaker met Sonny op stap gaat. Hij neemt Sonny mee naar de plek waar hij vaak kwam met de moeder van Sonny, de Provence. Hij is vastbesloten om Sonny te vertellen over de liefdesrelatie die hij had met zijn moeder. Hoe deze tot stand was gekomen maar ook hoe er een einde aan kwam.

Onder het genot van een paar wijntjes, sigaretten en een picknick houdt Pierre een heel monoloog tegen Sonny, die hij vaker Chopin noemde dan Sonny. Ook de ontstaansgeschiedenis van Sonny wordt blootgelegd. Maar de vraag is of het allemaal wel tot Sonny doordringt…

Mijn mening:

Het boekenweekgeschenk van 2015 vergt een beetje doorzettingsvermogen om te lezen maar als het je eenmaal pakt dan is het zo uit.

Ik heb De zomer hou je ook niet tegen uiteindelijk met plezier gelezen. Ik hou van de schrijfstijl van Dimitri, een beetje venijnig, een beetje humor maar af en toe ook een sarcastisch sausje. En dan zijn daar af en toe de Vlaamse woorden en uitdrukkingen tussendoor die maken dat mijn hart een sprongetje maakte. Te denken valt aan ‘op restaurant gaan’ ‘goesting’ & ‘valiezen’.

Het verhaal bestaat uit ongenummerde hoofdstukken en beslaat in werkelijkheid maar een tweetal dagen. De dag van ontvoering en de daadwerkelijke verjaardag van Sonny.

Het verhaal wordt door Pierre vertelt vanuit het heden over het verleden van de afgelopen 16 jaar.

De titel wordt op pagina 59 letterlijk uit de doeken gedaan en ik kan mij daar prima in vinden.

Ik zei: “Is het niet ongelofelijk, hier zijn wij weer!?” Ze antwoordde: “De zomer hou je ook niet tegen.” Zij had alles geweten. Ze geloofde dat de dingen ons overkwamen, omdat het moest. Niets was zonder reden. Het slechte niet, het goede niet.

Onder het lezen rijst zich de vraag of Pierre de vader is van Sonny of dat hij zich heeft opgeworpen ‘vaderfiguur’ uit schuldgevoel.

Ik ben de gelukkige eigenaar van een gesigneerd boekenweekgeschenk doordat Dimitri Verhulst op bezoek kwam bij mijn plaatselijke en favoriete boekhandel in mijn woonplaats.

De zomer hou je ook niet tegen is boek 11 van 40 voor mijn ‘Ik lees Nederlands’  uitdaging van 2015.

De foto van de boekkaft komt van de website van boekenweek.nl

Schrijver:

Dimitri Verhulst (1972) werd geboren in Aalst. Hij wordt gezien als één van de grote schrijvers der Lage Landen. Hij heeft diverse Literaire prijzen gewonnen (Gouden Uil Publieksprijs voor De helaasheid der dingen, Libris Literatuurprijs voor Godverdomse dagen op een godverdomse bol ) en zijn werk is ondertussen verschenen in meer dan 20 landen. In 2014 verscheen zijn meest recente roman Kaddisj voor een kut.

Titel: De zomer hou je ook niet tegen

Schrijver: Dimitri Verhulst

Uitgever: geproduceerd door Uitgeverij Atlas Contact in opdracht van CPNB

Uitgave: gebonden

ISBN: 978-90-5965-274-3

Verschenen: maart 2015

Aantal pagina’s: 94

Genre: Novelle

Een gedachte over “De zomer hou je ook niet tegen – Dimitri Verhulst

Geef een reactie

