Tweede viool – Suus Ruis

Standaard

Tweede viool

Samenvatting (volgens achterflap):

Schrijfster in spé Emma van Bentum raakt gefascineerd door het mysterieuze verhaal van Felix Sommers, een immens populaire showmaster die opeens verdween na de raadselachtige verdrinkingsdood van zijn vaste producer en vriend Ernst Prins. Met slechts een foto van een huis en een boom als aanwijzing spoort ze Sommers op en probeert ze hem over te halen haar de ware geschiedenis te onthullen.

Tweede viool vertelt een verrassend verhaal over vriendschap, verraad en opoffering tegen de achtergrond van de swingende entertainmentindustrie van de jaren zeventig en tachtig. The show must go on!

Mijn mening:

Tweede viool  is geschreven uit verschillend perspectief. Een deel vanuit Emma’s oogpunt en het andere deel vanuit Felix zijn oogpunt. Een mooie afwisseling en behorend bij het verhaal vind ik.

Een vlot geschreven verhaal wat lekker weg leest. Geen moeilijke woorden en zinnen en dus goed toegankelijk voor een ieder.

Het boek bestaat uit ongenummerde hoofdstukken.

Ik las het boek met genoegen, ik had al snel een vermoeden hoe de relatie tussen Felix en Ernst in elkaar stak. Tenminste dat idee had ik opgeschreven in mijn aantekeningen en op dat moment stond dat niet zwart op wit in de tekst.

Ik vond wel dat Emma nogal makkelijk gevonden had daar waar ze naar op zoek was met alleen een foto maar ja in een boek gaat meestal altijd alles sneller dan in het echte leven 😉

Ik wil graag afsluiten met een citaat uit het boek:

Het leven is een verhaal, Emma. Een aaneenschakeling van bladzijden waarin soms woorden missen, zinnen ontbreken. In het geval van ….. zelfs hele hoofdstukken. We moeten ze zelf invullen. Dat zijn we verplicht aan de personages.

Mijn verhaal heeft geen open einde. Dit is het. Dit is het laatste hoofdstuk. Meer komt er niet.

Op de stippellijn hoort een naam te staan maar die heb ik bewust weggelaten.

De foto van de boekkaft is van mezelf.

Tweede viool is boek 6 van 40 die meetelt voor mijn ‘Ik lees Nederlands‘ uitdaging van 2015.

Schrijver:

Suus Ruis (9 juni 1974) heeft haar propedeuse Rechten gehaald. Na een loopbaan in de film en televisiewereld waarin ze achter de schermen meewerkte aan documentaires en entertainmentprogramma’s stortte ze zich na publicatie van haar debuut Tweede viool  in 2008 volledig op haar schrijverscarrière. Van haar hobby kon ze haar werk maken. Suus is nog steeds werkzaam als journalist en auteur. Haar meest recente boek stamt uit juli 2013 ‘Wat ze je niet vertellen over mama zijn.’

Titel: Tweede viool

Schrijver: Suus Ruis

Uitgever: Mistral

Uitgave: paperback

ISBN: 9 789048 003839

Verschenen: 2008

Aantal pagina’s: 286

Genre: Roman

Geef een reactie

