Kompas – Isa Hoes

Standaard

Hoes-kompas-voorplat-rgb_231

Samenvatting en mening ineen:

In het kader van ‘Maand van de Spiritualiteit’ schreef Isa Hoes haar essay ‘Kompas’. Ze beschrijft hierin haar veranderende lichaam door de jaren heen, op de eerlijke en open wijze die we kennen van haar autobiografische boek ‘Toen ik je zag’. Onderwerpen die in haar leven een belangrijke rol spelen vormen hierbij de rode draad: haar jeugdherinneringen, haar relatie met Antonie Kamerling, haar carrière als actrice en de weerslag die deze aspecten fysiek op haar hadden en nog steeds hebben.

‘Maand van Spiritualiteit’ valt dit jaar van 9 januari t/m 8 februari en kreeg het thema Het gelukkige lichaam mee. Je kunt hier {klik} alles lezen over deze maand.

Ik las ‘Kompas’ uit in een zucht. Heerlijk helder geschreven zonder zweverig geklets. Een lekkere start om mijn leesdip te overwinnen. Dingen die Isa schrijft zijn herkenbaar en liggen voor de hand want ja “als ik het niet doe, wie dan?” is één van de eerste raakvlakken. Want de bewustwording voor wie verantwoordelijk  is voor je lichaam is een eerste stap.

Dan volgt al snel dat “je eerst van jezelf moet houden voordat je van een ander kunt houden” en daar heeft ze helemaal gelijk in. Maar dat punt van volledig van jezelf houden is een lastige maar zeker een punt om aan te werken. Het hoeft niet te moeilijk te zijn om daar verandering in te brengen. Voor sommige zal het iets kleins zijn en een ander zal grover geschut gebruiken. Ik ga voor de gulden middenweg 🙂

Mijn lichaam is mijn kompas. Dat realiseer ik me, maar het is soms lastig om ernaar te luisteren, want ik heb ook mijn geest die mij zegt wat ik moet doen. En mijn wil is sterk.

Het zou al helpen als we soms wat beter luisteren naar de signalen die ons lichaam afgeeft en ze niet te negeren. Denk daarbij aan nekpijn, hoofdpijn en slecht slapen. Uiteindelijk geeft je lichaam die signalen niet voor niets.

Vier jaar na de dood van Antonie ervoer Isa dat ze er klaar voor is om haar leven en haar lichaam weer te delen. Maar haar verlatingsangst maakt het moeilijk om zich helemaal open te stellen maar als zich het voordoet weet ze dat ze er klaar voor is.

Ik vond het een genot om dit 64 pagina tellende essay te mogen lezen. Voor 2 euro en 50 eurocent te koop in de boekhandel.

Kompas is boek 3 van 40 voor mijn ‘Ik lees Nederlands’ uitdaging.

De foto van de boekkaft komt van de website van ‘Maand van Spiritualiteit’

Schrijver:

Isa Hoes (13 juni 1967) is actrice en schrijfster. Ze ging naar de Toneelschool in Maastricht. Ze werd bekend bij het grote publiek door haar rol in ‘Goede Tijden Slechte Tijden’. In het voorjaar van 2015 zal Isa te zien zijn in de verfilming van De Ontsnapping, naar de roman van Heleen van Royen.

In november 2013 verscheen haar debuut Toen ik je zag. Mijn leven met Antonie. Daar zijn inmiddels bijna 225.000 exemplaren van verkocht.

Titel: Kompas

Schrijver: Isa Hoes

Uitgever: Ambo|Anthos in opdracht van CPNB voor ‘Maand van Spiritualiteit’ 2015

Uitgave: Paperback

ISBN: 978-90-596-5270-5

Verschenen: januari 2015

Aantal Pagina’s: 64

Genre: Essay

8 gedachtes over “Kompas – Isa Hoes

Geef een reactie

