Hemelvaart – Judith Koelemeijer

Standaard

9789045028279-hemelvaart-l-LQ-f

Samenvatting (volgens achterflap):

Zomer 1985. Zes meisjes vieren vakantie op de Griekse eilanden. Ze hebben net eindexamen gedaan en het leven lijkt één grote belofte. Totdat er de laatste nacht een ongeluk gebeurt. Met vijf meiden, zes rugzakken en een doodskist keren ze naar huis terug. Judith Koelemeijer was één van hen. In Hemelvaart ontrafelt ze dit dramatische verhaal uit haar jeugd. Hoe kon ze haar vriendin Annette zo plotseling verliezen?  De zoektocht voert haar terug naar Paros, naar de ouders van Annette, de vriendinnen van vroeger en de Duitse jongens die bij het ongeluk betrokken waren. Wat deed de dood van Annette met hún leven? En waarom lopen hun herinneringen aan die fatale nacht zo uiteen?

Hemelvaart is een aangrijpend verhaal over vriendschap, schuld en de pijn van het volwassen worden.

Mijn mening:

Een mening geven over een autobiografische non-fictie roman is not done. Hoe kan ik nou oordelen over datgene wat de auteur heeft meegemaakt en hoe hij/zij dit heeft opgeschreven? Dat heeft mij doen besluiten om niet over de inhoud te oordelen.

Ik zie Hemelvaart als een onderdeel van de rouwverwerking waar Judith door heen moest om de dood van Annette enigzins een plekje te kunnen geven in haar leven.

Mijn inziens heeft ze haar verhaal op een integere manier beschreven zonder iemand de zwarte piet toe te spelen.

Het boek bestaat uit 29 hoofdstukken die zijn ondergebracht in vijf delen.

  • deel 1: Nacht zonder einde
  • deel 2: Baarnse blues
  • deel 3: Mijn kleine odyssee
  • deel 4: Dossier 531/1985
  • deel 5: Dieter Dunkelmann

Dan volgt er een klein nawoord. Tot slot nog een stuk ‘verantwoording en dank’.

Het gehele boek is in een toegankelijke stijl geschreven en leest vlot. Er komen geen moeilijke woorden in voor.

De titel past perfect bij het boek en er had volgens mij geen betere titel kunnen zijn.

Ik heb Hemelvaart met plezier gelezen en ik hoop dat het voor Judith dat heeft gebracht wat zij er mee voor ogen had toen ze er aan begon.

Hemelvaart is boek 2 van 40 voor mijn  ‘Ik lees Nederlands‘ uitdaging van 2015.

De foto van de boekkaft komt van de website van de uitgever.

Schrijver:

Judith Koelemeijer (april 1967) wist al vroeg dat ze wilde schrijven. Ze heeft na de middelbare school eerst in verschillende cafés gewerkt en verre reizen gemaakt. Uiteindelijk schreef ze zich in voor twee studies waaronder Nederlands. Judith werkte bij de Volkskrant toen ze in 2000 besloot zich volledig te storten op haar debuut boek  ‘Het zwijgen van Maria Zachea’ en ze nam ontslag.

In 2001 debuteerde ze met  Het zwijgen van Maria Zachea’   en hiermee won ze ondermeer de NS Publieksprijs & Het Gouden Ezelsoor. Er zijn meer dan 300.000 exemplaren verkocht.

Judith woont met haar man en kinderen in Amsterdam.

Titel: Hemelvaart

Schrijver: Judith Koelemeijer

Uitgever: AtlasContact

Uitgave: Paperback

ISBN: 978-90-450-2182-9

Verschenen: augustus 2013

Aantal pagina’s: 272

Genre: Literaire Non-Fictie

2 gedachtes over “Hemelvaart – Judith Koelemeijer

  1. Sandra

    He he eindelijk even een reactie achterlaten, zo vervelend dat dit met mijn iphone niet kan grrr.
    Dit boek staat al een poosje op mijn lijstje, domweg door de mooie omslag, totdat ik jouw mooie recensie las had ik geen idee waar het boek over ging, deze maand bij de bieb even checken of het daar ligt, lijkt mij erg indrukwekkend!

Geef een reactie

