Wij – David Nicholls

Standaard

Wij

Samenvatting:

Douglas Petersen staat op het punt de belangrijkste mensen in zijn leven kwijt te raken. Na bijna 25 jaar huwelijk geeft Connie aan te willen scheiden nu hun ouderlijke taak erop zit. Hun zoon Albie gaat na de zomervakantie namelijk beginnen met zijn studie aan de universiteit. Hun laatste “taak” is een ‘Grand Tour’ door Europa met Albie. Dit als laatste educatieve en culturele vakantie als gezin. Douglas heeft alles, maar dan ook echt alles,  tot in de puntjes geregeld. De route is uitgestippeld, de hotels zijn geboekt en de tickets voor de treinreis zijn gekocht. Wat kan er nu nog mis gaan?

Vanuit Londen is de eerste stop in Parijs en daarna verblijven ze in Amsterdam en daar gaat het goed mis. Albie vertikt het om nog verder te reizen met zijn ouders na de zoveelste ruzie en vertrekt met vriendin Cat de wijde wereld in.

Ma, pa,

Nou, dat was lachen! Ik waardeer de moeite en al het geld maar ik denk niet dat de grand tour iets wordt. Ik heb het gevoel dat iedereen de hele tijd mij moet hebben en dat is – surprise, surprise – nou niet echt vakantie voor mij, dus ik ga ervandoor zodat jullie in plaats daarvan elkaar kunnen lastigvallen.

Hierdoor verslechterd de verhouding tussen Connie en Douglas zichtbaar en ondanks dat ze samen de reis voortzetten gaat het ook tussen hun mis. Connie vertrekt naar huis en Douglas besluit op zoek te gaan naar Albie.

Zijn zoektocht bevat niet alleen hilarische momenten maar ook hachelijke avonturen. En deze wisselen elkaar af. Het lijkt erop dat hij Albie op het spoor is en dat hij hem gevonden heeft maar niets is minder waar. Zijn zoektocht gaat met behulp van iemand nog even door. Zal het Douglas lukken Albie te vinden? En weet hij zijn huwelijk met Connie te redden?

Je leest het zelf in Wij.

Mijn mening:

Wat een boek, prachtig om te lezen. Mijn eerste kennismaking met Nicholls maar zeker niet de laatste. Ik heb genoten van begin tot eind.

Het boek bestaat uit twee boeken. Boek één beslaat vier delen en boek twee de overige vijf. De delen duiden ieder een reisperiode aan uit de ‘Grand Tour’. Te beginnen in Engeland, via Frankrijk, de lage landen, Duitsland, Venetië, Toscane, Madrid en Barcelona om weer te eindigen in Engeland.

416 pagina’s vol hoogtepunten en dieptepunten binnen een lang huwelijk. Het is geschreven vanuit het oogpunt van Douglas en de verhaallijn is wisselend tussen heden (Grand Tour) en verleden (van kennismaking tussen Connie en Douglas en alles wat ze meemaken tot aan de Grand Tour). De schrijftaal is goed toegankelijk voor iedereen en bevat geen moeilijke taal.

Zoals op de achterkant van mijn boek staat vermeld is Wij zowel groots als intiem, zowel grappig als hartverscheurend. Het is een liefdesverhaal en een onvergetelijke road trip in één, met alle hilarische situaties, genoegens en uitdagingen van een grote reis – letterlijk en figuurlijk.

En volgens NRC Handelsblad van 30 december jongstleden is dit één van de zes titels van 2015 om naar uit te kijken.

Ik kwam in het bezit van dit ongecorrigeerde vooruitexemplaar via Maaike le Noble van Uitgeverij Meulenhoff Boekerij te Amsterdam door haar te volgen op Instagram. Nogmaals dank Maaike voor dit exemplaar.

Het feit dat ik dit boek gratis ter beschikking kreeg heeft geen invloed op mijn mening gehad.

De foto van de kaft komt van de site van de uitgever.

Schrijver:

David Nicholls (november 1966) heeft gewerkt als boekverkoper en acteur voordat hij scripts ging schrijven voor tv-series, waaronder het bekende Cold Feet. Hij brak internationaal door met zijn roman De eerste dag, waar wereldwijd vijf miljoen exemplaren van werden verkocht en dat werd verfilmd als One Day. Nicholls woont in Londen met zijn vrouw en kinderen.

Titel: Wij

Schrijver: David Nicholls

Uitgever: Boekerij

Uitgave: Paperback (ongecorrigeerd exemplaar)

ISBN: 978-90-225-7135-4

Verschenen: Nog niet maar verschijningsdatum is 27 januari 2015

Aantal pagina’s: 416

Genre: Roman

Vertaling: Carolien Metaal

9 gedachtes over “Wij – David Nicholls

  1. Jo Brouwes

    Als je al mede-schrijver bent van Cold Feet kan ik me helemaal voorstellen dat het boek hier van dezelfde epische kwaliteit is. Ik verheug me er op dit boek ook te gaan lezen 🙂 en zal dan kijken of ik je mening deel.

  2. Wat een fijne recensie! Ik heb het boek ook klaarliggen om te lezen, kan echt niet wachten om erin te beginnen 🙂
    Ik was na ‘De eerste dag’ al lyrisch van David Nicholls, en wil graag zien of dit enkele jaren na mijn eerste kennismaking met zijn boek nog steeds zo is!

  3. Martin Bankers

    Kippenvel! Sympathie voor alle hoofdpersonen in het boek, maar vooral voor Douglas! Alsof je deel uitmaakt van deze herkenbare personages, totaal verschillend wel. Ik zat na een solo tripje in het volle vliegtuig met tranen in mijn ogen .. Prachtig, grappig, en heel herkenbaar. Love it, beste boek sinds jaren.

Geef een reactie

