Natuurlijk Lekker Bakken – Monique van der Vloed

Standaard

 

Natuurlijk Lekker Bakken

Samenvatting:

Natuurlijk, biologisch, puur & vers, de vier pijlers die belangrijk zijn in je voeding volgens Monique. En met deze vier pijlers stelde ze een bakboek samen met 400 recepten die allemaal* vrij zijn van E-nummers, kunstmatige toevoegingen, koemelk, vlees en vis, soja, geraffineerde suikers, transvetzuren, gluten en zout.

* in sommige recepten komen wel gluten voor omdat dit noodzakelijk is voor het recept, dit staat dan duidelijk vermeld.  Gluten gebruikt

In afzonderlijke hoofdstukken worden de koekjes, cakes, desserts, zoet en hartig brood en nog veel meer tentoongesteld. En bij het zien van de vele foto’s die er mooi uitzien loopt het water je letterlijk in de mond.

In het hoofdstuk “Bakken is weten” verteld Monique oa over haar veel gebruikte melenmix, wat is het, hoe maak je het en wat is het verschil tussen al die melen. Tevens gaat ze in op de natuurlijke zoetmiddelen en andere veel gebruikte ingrediënten als kokosolie & eiwitten. Ook komen de ovenstanden, baktijden en het gebruik van bakvormen/blikken aan de orde. En dat je de hier vermelde tijden en dergelijke niet zomaar kan aanpassen omdat dit invloed heeft op het eindresultaat.

We krijgen nog wat nuttige tips op het gebied van bereiden en bewaren van de producten.

De begrippenlijst en het register van de recepten maken het bakboek compleet, een mooi naslagwerk als eindresultaat.

index

Mijn mening:

Wat een prachtig vormgegeven bakboek is het eerste oordeel van mij als ik het boek heb mogen ontvangen van de uitgever. En dan komt gelijk de vraag in mij op hoe recenseer ik een bakboek? Zeker eentje die wel 400 recepten bevat. Daar was maar één passend antwoord op. Gewoon het een en ander uitproberen dacht ik.

Geen probleem voor iemand als ik die van bakken houdt en zeker geen uitdaging uit de weg gaat om iets nieuws te proberen op dit vlak. Eerst maar eens uitzoeken wat ik wil proberen en wat ik daar voor nodig heb. Dat ik een gemaksbakker ben blijkt al bij het samenstellen van de boodschappenlijst en daarna de zoektocht naar de ingrediënten. Zelfs de meest uitgebreide supermarkt heeft niet alles wat ik nodig heb dus uiteindelijk toch naar de zogenaamde biowinkel. Bij de kassa bedenk ik mij dat ik hoop dat de koekjes een beetje te pruimen zijn want ik mocht voor 5 ingrediënten toch maar mooi bijna 20 euro afrekenen.

Ik heb gekozen voor de makkelijke koekjes van blz. 26 en de kokosdoppen van blz. 46. Beide recepten waren gemakkelijk te bereiden door de stap voor stap uitleg in het boek. Over het uiterlijke eindresultaat was ik zeer tevreden.

makkelijke koekje        kokosdoppen

De smaak daar in tegen was vooral bij de makkelijke koekjes een kleine tegenvaller. Het was trouwens niet echt de smaak maar meer het brosse krokante gevoel dat ontbrak. Het smaakte zeker niet verkeerd maar het leken wel rubberen koekjes was unaniem het eindoordeel van ons gezin. Jammer maar helaas.

De kokosdoppen vielen heel erg in smaak, zelfs bij onze zeer kieskeurige oudste zoon. Dus die mag ik zeker nog eens maken.

Zelf vond ik het best jammer dat er best veel recepten in staan zonder foto. Zeker bij een bakboek wil het oog ook wat. Want een foto zegt meer dan “duizend” woorden. Als bij ieder recept een kleine foto staat hoeft dat niet perse te betekenen dat het boek gelijk 2x zo dik zou worden.

Het bakboek zal zeker een aanvulling zijn voor mensen die het gewoon zijn om zo natuurlijk mogelijk te bakken en waarschijnlijk ook te koken. Doordat ze de producten weten te vinden, de smaak waarderen en er niet van wakker liggen om iets meer te moeten betalen. Maar zeker ook voor degene met een medische achtergrond die daardoor gedwongen zijn om bv glutenvrije producten te gebruiken kunnen hun hart ophalen met dit fantastische bakboek. Zoveel inspiratie en ideeën dat ze in principe voor minimaal één jaar lang elke dag iets nieuws kunnen uitproberen.

Mijn eindconclusie is dat ik zelf toch meer van het gemak ben, liever 1 pak in de kast dan 5 verschillende voor dezelfde gevulde koektrommel op het eind. Maar stilstaan bij wat je gebruikt en daar eens kritisch naar kijken kan nooit kwaad en is al een eerste stap in een gezondere levensstijl. Dus ik kan nog even vooruit met de ingrediënten die nog in mijn kast staan en nog genoeg recepten die staan te popelen om geprobeerd te worden. En mijn gezinsleden zijn vaak genoeg vrijwillig tester voor de baksels in de koektrommel.

Veel bakplezier!

Natuurlijk Lekker Bakken heb ik van Uitgeverij van Duuren Media gekregen ter recensie en hierbij wil ik hun nogmaals bedanken voor het beschikbaar stellen van dit exemplaar. Het feit dat ik het boek heb gekregen heeft geen invloed op mijn uiteindelijke oordeel gehad.

Schrijver:

Monique van der Vloed is een voedingsdeskundige met een passie voor gezond eten. Die passie deelt zij op Facebook via haar eigen groep ‘Dat maken we natuurlijk lekker zelf’ met ruim 15.000 leden. Zij heeft twee succesvolle kookboeken uitgegeven, heeft meegewerkt aan diverse boeken over voeding en schrijft columns en artikelen.

Titel: Natuurlijk Lekker Bakken

Schrijver: Monique van der Vloed

Uitgever: van Duuren Media

Uitgave: Gebonden

ISBN: 9-789059-407909

Verschenen: oktober 2014

Aantal pagina’s: 384

Genre: Culinair

4 gedachtes over “Natuurlijk Lekker Bakken – Monique van der Vloed

  1. Oh dear ik ben bang dat ik qua bakken hetzelfde ben als jij, weinig ingredienten, liefst ingredienten die al in de kast staan en makkelijk. Ik baal altijd als er niet bij elk recept een foto staat, ben nogal visueel ingesteld.
    Als ik het boek bij de bieb kom neem ik het wel mee, ben benieuwd naar die kokosdoppen!
    En dan nu even kijken hoe ik deze reactie plaats nu ik zelf niet meer blog haha, hmz…… ah google staat er tussen!

Geef een reactie

