Mijn vader was een NSB’er – Elmer den Braber

Standaard

 

cover-mijn-vader-was-een-NSBer-HB-225x300

Samenvatting (volgens achterflap):

Weesp, mei 1945. De vader van de 17-jarige Elsa Aaldering is na zijn arrestatie onder onopgehelderde omstandigheden in het voormalige SS-concentratiekamp Vught om het leven gekomen. Het gezin Aaldering blijft totaal ontredderd achter en bovendien is Elsa het contact met haar hartsvriendin Anna kwijtgeraakt. Ondanks alles lukt het haar elders een nieuw leven op te bouwen met haar man Willem. Het geluk kent echter een hoge prijs: Elsa moet het verleden doodzwijgen.

Nu, vele jaren later en in de herfst van haar leven, houdt Elsa op een gewone maar prachtige zondagmiddag een familiefeestje. Ze beseft dat dit haar laatste kans is om de waarheid over haar ‘foute’ vader te onthullen.

Mijn vader was een NSB’er is een adembenemende zoektocht langs de oevers van de waarheid en neemt de lezer mee in een stroomversnelling tussen heden, verleden en alles wat daarin wordt meegesleurd. Bovenal is het een spannend verhaal vol emoties over vriendschap, verraad en onmogelijke keuzes – de strijd van Elsa geeft een stem aan de zwaarbeladen erfenis van ruim 1 miljoen Nederlanders.

 

Mijn mening:

Deze roman bestaat uit meer dan alleen het verhaal, we beginnen met een voorwoord door Maarten van Rossem, gevolgd door een proloog daarna het verhaal in 44 korte hoofdstukken. Dan volgen nog enkele feiten en cijfers, foto’s, naschriften en nog wat ervaringen van mensen, incl een gespreksverslag van een ontmoeting met Emile Ratelband. Maar al die extra’s waren niet nodig voor het verhaal en daardoor zijn ze dan ook niet allemaal gelezen door mij.

Het verhaal wordt verteld uit het perspectief van Elsa. Ondanks het feit dat volgens de omslag, maar ook door het lezen van het boek, Elsa haar verhaal op een zomeravond deelt met haar familie als zijnde een spannend verhaal in een kring heb ik het idee meer een dagboek te lezen dan dat dat het om een gespreksverslag gaat. De details die geschreven worden en de gedachtes die Elsa voelt worden te veel uiteen gezet. Afwisselend vinden de gebeurtenissen plaats in het heden en verleden.

Het taalgebruik is makkelijk toegankelijk maar helaas bevat het boek nogal wat taalfouten, soms moet je een zin twee keer lezen om te begrijpen wat er staat omdat er een woord ontbreekt of doordat de opbouw niet logisch is. En tot overmaat van ramp is daar ook nog een persoonsverwisseling op het eind.

Voor mezelf ben ik er wel achter gekomen dat ik echt niet van oorlogsverhalen hou. Ik heb er niets mee. Het is niet dat ik de oorlog wil vergeten of erger nog ontkennen maar ik kan er niets mee. Het boeit me gewoon niet. Ondanks dat het boek vlot weg leest was ik ook snel af te leiden door allerlei dingen om me heen. Wat dat betreft geen boek wat mij raakt en inpakt helaas.

Op het eind heeft Elsa nog steeds één geheim niet bloot gelegd aan de familie. Wat dat geheim is lees je natuurlijk zelf in Mijn vader was een NSB’er.

 

Deze recensie maakt deel uit van de blogtour die opgezet is rondom deze roman. In mijn eerdere blogpost hierover kun je lezen wie er nog meer mee doen. Je leest het hier.

Dit recensie-exemplaar kwam in mijn bezit door Uitgeverij de Spion, waarvoor hartelijk dank. Bedankt Elmer dat je hem gesigneerd hebt. Het verkrijgen van dit exemplaar heeft geen invloed op mijn uiteindelijke mening over dit boek gehad.

 

Schrijver:

Elmer den Braber (1981) is naast schrijver actief als social media adviseur voor bedrijven. Nadat hij het tweetalig VWO had gedaan heeft hij HBO Communicatie gestudeerd. Elmer debuteert als romanschrijver met Mijn vader was een NSB’er. Eind 2013 heeft hij een gratis e-book geschreven met de titel Het sprookje van Eindhoven. Elmer is getrouwd, vader van twee zoontjes en woonachtig in Budel.

 

Titel: Mijn vader was een NSB’er

Schrijver: Elmer den Braber

Uitgever: de Spion

Uitgave: paperback

ISBN: 9-789082-100600

Verschenen: november 2014

Aantal pagina’s: 288

Genre: roman

 

5 gedachtes over “Mijn vader was een NSB’er – Elmer den Braber

Geef een reactie

