#IkLeesEngels Looking for Alaska – John Green

Standaard

Zoals jullie weten was in oktober de leesuitdaging #IkLeesEngels bij Paulien van Met mijn neus in een boek, maar door tijdgebrek en andere prioriteiten moest ik het een maandje uitstellen. Hierbij mijn leesbeleving over Looking for Alaska  van John Green.

Looking for Alaska

Samenvating (volgens achterflap):

Before. Miles “Pudge” Halter’s whole existence has been one big nonevent, and his obsession with famous last words has only made him crave the “Great Perhaps” {Francois Rabelais, poet} even more. He heads off to the sometimes crazy, possibly unstable, and anything-but-boring world of Culver Creek Boarding School, and his life becomes the opposite of safe. Because down the hall is Alaska Young. The gorgeous, clever, funny, sexy, self-destructive, screwed-up, and utterly fascinating Alaska Young. She pulls Pudge into her world, launches him into the Great Perhaps, and steals his heart.

After. Nothing is ever the same.

Mijn mening:

Looking for Alaska is opgedeeld in twee delen: before en after. We tellen af naar de dag dat alles veranderd in het leven van Miles en zijn vrienden. We kijken eerst wat er voorafgaand aan het incident allemaal heeft plaats gevonden en daarna kijken we hoe de vriendengroep zich weer schikt in hun nieuwe samenstelling.

Looking for Alaska gaat over onvoorwaardelijke vriendschap en liefde, maar ook over de dood en de reden van het bestaan. Een boek vol filosofische gedachtegangen en bizarre gebeurtenissen, die ontroerend maar ook grappig zijn.

Looking for Alaska is het debuut van John Green en verscheen in 2005 en won een jaar later de Michael L. Printz Award.

Looking for Alaska zal in 2016 verschijnen als bioscoopfilm.

Ik heb genoten van het boek en kan het iedereen aan raden om te lezen. Mocht Engels nou niet de taal zijn waarin je graag leest geen paniek, Looking for Alaska verscheen ook in een Nederlandse versie onder de naam Het Grote Misschien.

Er was een tijd dat ik veel in het Engels las maar dat is al een aardig tijdje geleden waardoor ik er even in moest komen maar al snel zat ik weer lekker in the flow. Het boek leest vlot en is goed begrijpbaar voor jongeren vanaf een jaar of 14/15. Ik heb begrepen dat het inmiddels veel op de middelbare scholieren gelezen wordt voor het verplichte leeslijst.

Schrijver:

John Green (augustus 1977) ging als 15 jarige naar kostschool in Birmingham. Hij studeerde Engels en Godsdienstwetenschappen. John Green heeft meerdere best-sellers op zijn naam staan en werd vooral bekend door Een weeffout in onze sterren.

Titel: Looking for Alaska

Schrijver: John Green

Uitgever: Speak    (An Imprint of Penguin Group (USA) Inc.)

Uitgave: Paperback

ISBN: 978-0-14-240251-1

Verschenen: origineel in 2005, mijn versie uit 2012

Aantal Pagina’s: 221

Genre: Young Adult

2 gedachtes over “#IkLeesEngels Looking for Alaska – John Green

  1. Ik vind het leuk dat je een boek in het Engels gelezen hebt. Ik zou graag meer in het Engels en het Frans lezen maar dat komt er echt niet van en hoe minder je die talen gebruikt, hoe meer je ze verleert he.

Geef een reactie

