Vreemden in de nacht – Judith Visser

Standaard

Vreemden in de nacht

 

Samenvatting: (volgens achterflap)

Een jonge vrouw probeert een nieuwe start te maken in een huis dat een gruwelijk verleden blijkt te hebben.

In een afgelegen woonhuis is een jong echtpaar op brute wijze van het leven beroofd. Veertig jaar later neemt voedingscoach Cassandra Wolf na een verbroken relatie haar intrek in het huis. Ze wil een nieuwe start maken en er een praktijk aan huis beginnen, maar haar plannen komen op een zijspoor te staan door een paar angstaanjagende gebeurtenissen. Elke nacht opnieuw schrikt ze wakker van een ijselijk gegil. Waar komt dat vandaan? Ze duikt in het verleden van het huis en stuit al snel op de vraag welke tragische geschiedenis er achter de dubbele moord schuilt. Niet veel later doet ze een schokkende ontdekking, die niet alleen haarzelf, maar ook haar dierbaren in gevaar brengt…

Mijn mening:

Dit was mijn eerste kennismaking met Judith Visser en het zal hier niet eindigen. Judith heeft een fijne beschrijvende schrijfstijl met oog voor detail. De afwisselende verhaallijn speelt zich af in de vroege jaren zeventig  en in het hedendaagse 2013. En die 40 jaar verschil lees je terug in het boek. Te denken valt aan de typemachines die nog plingen, de huistelefoons met draaischijf, de super 8 camera’s en de feestjes waar de sigaretten nog op tafel stonden. Ik weet het me allemaal nog te herinneren.

Het boek bestaat uit ongenummerde hoofdstukken maar spelen dus wel afwisselend af in 1972/1973 of in 2013 en dat staat telkens aangegeven en daardoor prettig lezen. Het zijn over het algemeen genomen korte hoofdstukken die hooguit een aantal bladzijden beslaan. Een prettig en vlot geschreven verhaal met goed toegankelijk taalgebruik waardoor het lekker weg leest. Niet het type thriller waar ik slapeloze nachten van heb en ook niet nagelbijtend spannend maar eerlijk gezegd weet ik dus niet hoe het in de andere boeken van Judith eraan toegaat.

De personages die er toe doen zijn goed uitgediept en schetsen een volledig beeld. Op het eind nog een verrassende twist maar in mijn ogen had geen toegevoegde waarde want zonder dat was voor mij het verhaal ook af.

 

Schrijver:

Judith Visser (januari 1978) is geboren in Rotterdam. In 2006 verscheen haar debuut Tegengif, in 2009 werd ze genomineerd voor de Gouden Strop met Stuk die in 2014 zelfs verfilmd is. Vreemden in de nacht is Judiths tiende thriller.

 

Titel: Vreemden in de nacht

Schrijver: Judith Visser

Uitgever: ambo|anthos

Uitgave: Paperback

ISBN: 9789041423740

Verschenen: mei 2014

Aantal Pagina’s: 302

Genre: Thriller

 

In het kader van #CSOktober las ik dit boek samen met mijn partner in crime Sandra, je leest hier wat zij te zeggen heeft over Vreemden in de nacht.  Onze thriller 10-daagse duurt nog tot en met woensdag, je kunt nog meedoen met de winactie die we hebben rond Ongrijpbaar

 

 

 

 

7 gedachtes over “Vreemden in de nacht – Judith Visser

  1. Ik wil al lang eens iets van Judith Visser lezen maar het komt er maar niet van. Na Sandra haar recensie dacht ik: dit boek ga ik nooit lezen en na jouw recensie twijfel ik toch weer.

    • Probeer het gewoon Lize, ik heb het boek van de bieb met de instelling dat mocht ik het toch niets vinden dan hoef ik het niet uit te lezen en ik heb geen geld aan uit gegeven. Dat doe ik wel vaker met schrijvers waarvan ik niets gelezen heb maar die wel populair zijn. Altijd even testen voor ik weer ern schrijver tref waarvan ik dan ook gelijk alles wil hebben. En de meeste chicklit die ik lees komt sowieso uit de bieb…

Geef een reactie

