Ongrijpbaar – Bianca Nederlof

Standaard

Ongrijpbaar

 

Samenvatting:

Silvia en haar man David zouden samen met hun zoontje Nick naar de plaatselijke sinterklaasintocht  gaan maar David is te druk met zijn werk. Hij zorgt dat zijn zus Maura met Silvia en Nick meegaat. Als het zover is heeft Nick zich inmiddels opgefleurd met zwarte strepen op zijn gezicht en een blauwe pietenmuts op zijn hoofd, een klein hulppietje. Zoals verwacht is het erg druk bij de intocht en als er tot overmaat van ramp geschoten wordt waarbij Sint en een Piet gewond raken breekt er grote paniek uit onder de toeschouwers. In de chaos die ontstaat wordt de grootste angst van Silvia waarheid, in de grote mensenmassa raakt ze Nick kwijt.

 

Ik herken het gevoel dat ik jaren geleden voor het eerst voelde en het overspoelt me als een golf die op de rotsen slaat. Het gevoel datgene kwijt te raken wat me het allerliefste is. Ik ben bang, zo bang, dat dit nu weer zo is en dat ik ook Nick nooit meer zal terugzien.

 

Ondanks de uitgebreide zoekacties, de flyeracties en het Amber Alert dat uit is gegaan blijft Nick spoorloos. Een bewoonster van het verzorgingstehuis waar Silvia vrijwilligerswerk verricht is er zeker van dat Nick nog leeft. Ze heeft vaak dromen die met Silvia en Nick te maken hebben. Mede door de ontwikkelingen in het politieonderzoek moet Silvia de confrontatie aangaan met haar verleden dat ze achter zich heeft gelaten op het moment dat David in haar leven kwam. Om te voorkomen dat David haar (niet vertelde) geheim ontdekt gaat ze de zoektocht naar Nick alleen aan. En dat levert levensbedreigende situaties op.

Hoe het afloopt met Silvia, David en Nick lees jezelf in Ongrijpbaar en dan lees je gelijk over het verleden wat Silvia achter zich heeft gelaten.

 

Mijn mening:

Ongrijpbaar is opgedeeld in 2 delen en bestaat in totaal uit 60 hoofdstukken die veelal niet meer dan een paar bladzijden beslaan.

Er lopen twee verhaallijnen door elkaar heen:

  • Het leven van Silvia in het nu samen met David en Nick
  • Het leven van Silvia wat ze achter zich heeft gelaten en waarmee ze alle banden verbroken had

Ongrijpbaar is geschreven in een goed toegankelijke schrijfstijl met een zekere spanning die zich langzaam tot een hoogtepunt opbouwt.

Ik heb genoten van het boek en mede door de herkenbare handvatten die aangeleverd worden is het heel inleefbaar. Ik zag mezelf weer op de kade staan met mijn kinderen bij de sintintocht en altijd het opgeluchte gevoel achteraf dat het weer voorbij was zonder dat er iets vervelends had plaats gevonden. En dan het gevoel wat Silvia moet hebben ondergaan op het moment dat je ergste nachtmerrie als ouder waarheid wordt. Je voelt de angst, woede en onmacht gewoon. Het afstompen van je gevoelens en het gevoel dat de wereld doordraait terwijl die van jezelf stilstaat…

Ongrijpbaar is een prachtig thriller debuut voor Bianca Nederlof en jij kunt mijn exemplaar winnen. Wat je hier voor moet doen lees je iets verderop.

 

Schrijver:

Bianca Nederlof (december 1980) schrijft van kleins af aan graag korte verhalen. Na haar afgebroken studie Economie behaalde ze haar Vakbekwaamheid Reisbureau maar uiteindelijk ging ze aan de slag in het werkveld wat aansloot bij haar tweede studie Sociaal Pedagogische Hulpverlenging. Naast haar werk als planner is Bianca actief als freelance redacteur voor uitgeverij en particulieren. In 2012 schreef ze haar eerste kinderboek en Ongrijpbaar is haar thriller debuut voor volwassenen.

In het kader van #CSOktober lazen mijn ‘partner in crime’ Sandra en ik beiden Ongrijpbaar en haar recensie lees je hier.  

Ik wil Uitgever Letterrijn bedanken voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar van Ongrijpbaar.

 

Titel: Ongrijpbaar

Schrijver: Bianca Nederlof

Uitgever: Letterrijn

Uitgave: Paperback

ISBN: 9789491875069

Verschenen: 24 oktober 2014

Aantal pagina’s: 227

Genre: Thriller

 

Winactie:

Je kunt mijn exemplaar van Ongrijpbaar winnen en zelf kennis maken met het thrillerdebuut van Bianca Nederlof. Wat moet je hiervoor doen? Je moet woonachtig in Nederland zijn. En daarnaast:

  • Volg mijn blog via mail-inschrijving, zodat je ieder keer als eerste mijn nieuws ontvangt.
  • Volg uitgever Letterrijn via Twitter

Je kunt meedoen tot en met woensdag 29 oktober 2014, om 00.00 sluit de inschrijving en op donderdag 30 oktober 2014 kun je hier lezen wie de winnaar is. Doen jullie mee?

 

De winactie is inmiddels afgelopen.

 

12 gedachtes over “Ongrijpbaar – Bianca Nederlof

Geef een reactie

