Prentenboeken Top 10

Standaard

Niets is leuker dan zelf te kunnen lezen maar voordat iedereen zover is bestaat er niets leukers dan voorgelezen te worden. Wanneer begin je met voorlezen? Nou ik zou zeggen zo jong mogelijk maar eerlijk is eerlijk een baby van twee weken oud is wellicht iets te jong. Maar voordat je het weet kan het wel en er is genoeg aanbod in kinderboekenland. Wij hebben onze kinderen veel en vaak voorgelezen en ik vond het leuk om onze prentenboeken top 10 met jullie te delen. Sommige hiervan kunnen we zo plaatsen in het rijtje klassiekers en anderen zijn minder bekend.

Top 10.1

Hier de eerste vijf prentenboeken in willekeurige volgorde maar in mijn ogen klassiekers:

*Woeste Willem – Ingrid & Dieter Schubert.  Willem is een humeurige en mopperende zeerover, maar met het jongetje Frank sluit hij vriendschap en aan hem vertelt hij al zijn avonturen.

*Monkie – Dieter Schubert.  Een tekstloos prentenboekverhaal over de omzwervingen van knuffelaap Monkie, die na een val van de fiets bij allerlei dieren terecht komt, voordat hij weer veilig in de kinderarmen belandt waar hij thuishoort.

*Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft – Werner Holzwarth / Wolf Erlbruch.  Als de kleine mol op een dag zijn kop boven de grond steekt, gebeurt het: het is rond en bruin en ziet er een beetje uit als een worst en het komt precies op zijn kop terecht. Mol gaat op zoek naar de dader.

*De Gruffalo – Julia Donaldson / Axel Scheffler.  Muis houdt zijn vijanden op een afstand door ze bang te maken met een monster, de Gruffalo. Muis is in zijn sas; de Gruffalo bestaat immers helemaal niet. Maar – ooh! Wat is dát dan…

*Rupsje Nooitgenoeg – Eric Carle.  Rupsje Nooitgenoeg kruipt als een klein rupsje uit zijn ei. Hij heeft honger, dus begint hij met eten, maar hij blijft daar maar mee doorgaan. Hij eet zich door allerlei eten heen, tot hij een hele grote dikke rups is. Dan bouwt hij een huisje en daar komt hij weer uit als een mooie vlinder.

 

Top10.2

Hier de andere vijf prentenboeken, ook in willekeurige volgorde:

*Pietertje Pet is stout – Marianne Busser & Ron Schröder.  Omdat het regent kan Pietertje niet buiten spelen. Maar dan wordt het droog en kan hij, met kaplaarzen en regenjas, toch naar buiten. Hij springt in de plassen en valt er zelfs in. Z’n moeder stuurt hem dan in bad om zich schoon te maken. Ook daar maakt Pietertje er een rommeltje van.

*Als ik groot ben – Esther Naalden.  Als vader en moeder giraffe aan Jop vragen wat hij later wil worden, heeft hij op die vraag niet direct een antwoord. De dieren die hij kent doen allemaal wel iets wat hij ook graag zou kunnen.

*Tim op de tegels – Tjibbe Veldkamp & Kees de Boer.  Tim wil graag naar buiten. Dat mag, maar hij moet van zijn vader op de stoeptegels blijven. “Omdat het gevaarlijk is om van de tegels te gaan.” Zoals beloofd blijft Tim op de tegels, ook als die worden opgetild door stratenmakers, door een vrachtwagenchauffeur, havenwerkers en een hijskraan.

*Ik wil de maan – Jonathan Emmett & Vanessa Cabban.  Mol ziet voor het eerst de maan. ‘Wat is dat voor moois?” Die glinsterende bal wil hij wel hebben. Maar de maan uit de lucht plukken is niet zo makkelijk als hij denkt!

*De apenstreken van Sjimp en Sjee – Catherine en Laurence Anholt.  De tweeling Sjimp en Sjee wonen in een kokosboom. Op een dag neemt mama-aap ze mee naar de markt in Junglestad. Het wordt een raar middagje, want Sjimp en Sjee zijn een beetje stout. Ze halen apenstreken uit.

 

Dit is maar een kleine greep uit onze rijk gevulde prentenboekenkast. Er zijn nog een heleboel andere favorieten maar ja dat zijn er echt teveel om op te noemen. Op de foto hieronder zie je een groot deel van onze prentenboekenkast.

Prentenboekenkast

En nu ben ik benieuwd naar jouw favoriete prentenboek. Wil je mij vertellen welke dat is. Het mag die van jezelf zijn maar ook degene die je het liefst voorlas of zelfs voorleest, aan wie dan ook.

8 gedachtes over “Prentenboeken Top 10

  1. Rupsje en Over een kleine mol zijn hier ook al heel vaak gelezen! De eerste vijf ken ik, de tweede vijf niet. Mijn favoriete prentenboek is Raad eens hoeveel ik van je hou.

  2. “De kleine mol “is hier stuk gelezen maar ons beider favoriet is het boek ” Doe dat boek dicht!” die is zo geweldig ! Humor, mooie tekeningen en een sprookje in een sprookje… een aanrader !

  3. jannietr

    Mijn kleindochters zijn dol op Bang Mannetje van Mathilde Stein, maar Rupsje nooit genoeg en de Mol zijn hier ook gewild, net als trouwens Mamma kwijt.

    • ‘Bang mannetje’ ken ik van titel maar hebben we volgens mij niet vaak gelezen. Wel eens bij de bibliotheek geleend.
      ‘Mama kwijt’ is uit de tijd dat mijn kinderen meestal geen prentenboeken meer lazen.
      Leuke titels voor als ik ooit nog eens kleinkinderen mocht krijgen 😉

  4. Voetje

    Monkie is zo een mooi boekje!
    Ik heb nog veel herinneringen aan “Een feest boven de wolken” en ik denk er vooral nog aan terug als er onweer in de lucht hangt 😉

Geef een reactie

