Het geluk, hier en nu – Matthew Quick

Standaard

Het-geluk-hier-en-nu-Matthew-Quick-227x300

Samenvatting:

Na het overlijden van Bartholomew Neils zijn moeder blijft hij alleen over zonder vrienden, zonder betaalde baan en zonder familieleden. Hij is bijna veertig en woonde nog altijd samen met zijn moeder en heeft geen idee hoe hij zonder haar verder moet. Tussen de spullen van zijn moeder vindt hij een fondsenwervingsbrief van haar grote idool, Richard Gere. Hij besluit om hem brieven te gaan schrijven en ziet hem als een soort van vertrouweling.

Via de rouwverwerkingsgroep, die bestaat uit maar twee personen, leert Bartholomew Max kennen.

Ik vond het verontrustend dat hij (dokter Devine) in de eerste persoon meervoud sprak, want we waren maar met zijn tweeën.

Max rouwt om het verlies van zijn overleden kat en heeft de eigenaardige eigenschap om in iedere zin die hij uitspreekt flink te vloeken en tieren. Bartholomew komt erachter dat het bibliotheekmeisje waar hij wel eens mee op stap zou willen de zus (Elizabeth)  van Max is.

Bartholomew heeft ondertussen de uit dienst getreden pastoor McNamee onderdak gegeven en samen gaan ze op zoek naar de biologische vader van Bartholomew die woont in Montreal. Max en Elizabeth gaan ook mee want hun droom is een bezoek aan de Zwerfkatten van Parliament Hill in Ottawa.

De ware relatie van Pastoor McNamee en Bartholomew komen we te weten als er in de hotelkamer een ontdekking wordt gedaan door Bartholomew. De reis lijkt voor niets te zijn gemaakt maar niets is wat het lijkt.

Het zelf gestelde levensdoel van Bartholomew komt uit maar gaat niet zonder slag of stoot. Wat dat doel was en over de levensfilosofie van Bartholomew zijn moeder lees je alles in Het geluk, hier en nu.

EEN VRIEND IS EEN GESCHENK DAT JE JEZELF GEEFT.

 

Mijn mening:

Het boek bevat 17 hoofdstukken in briefvorm geschreven. Het is een uitgebreide correspondentie die af en toe wat ongeloofwaardig is qua lengte van de brieven.

De schrijfstijl is goed toegankelijk en niet moeilijk maar toch kon het mij niet bekoren. Waar gesproken wordt over grappig en optimistisch op de achterflap heb ik dat niet ervaren. Waar ik vooral veel moeite mee had is het taalgebruik van Max. Ik heb op het punt gestaan vanwege al dat vloeken en tieren het boek aan de kant te schuiven want dat had best minder gekund.

Ik heb doorgezet omdat opgeven bij het lezen van een boek eigenlijk geen optie is voor mij maar ook omdat de recensies die ik had gelezen eigenlijk allemaal positief waren dus waarschijnlijk had ik nog niet vergenoeg doorgelezen. En inderdaad op het eind van het verhaal vloog ik letterlijk door de tekst heen zeker omdat ik had besloten om Max daar waar kon maar te negeren.

Al met al ben ik blij te hebben doorgezet en als eindcijfer zou ik het boek een mager zesje geven.

 

Schrijver:

Matthew Quick (1973) heeft Engels gestudeerd en gaf zijn baan als leraar aan de universiteit op om schrijver te worden. Zijn debuut The Silver Linings Playbook werd een wereldwijde bestseller die verfilmd is en zelfs een oscar won.

 

Titel: Het geluk, hier en nu.

Schrijver: Matthew Quick

Uitgever: Xander

Uitgave: Paperback

ISBN: 9789401602006

Verschenen: mei 2014

Aantal pagina’s: 255

Genre: Roman

Vertaald door: Anne Marie Koper

6 gedachtes over “Het geluk, hier en nu – Matthew Quick

  1. Ik was erg nieuwsgierig naar jouw mening, maar we komen aardig overeen geloof ik…;-) Het boek werd vergeleken met ‘Het Rosie project’, maar kon daar zeer zeker niet aan tippen wat mij betreft.

Geef een reactie

