Wat ik weet – Julie Berry

Standaard

wat ik weet

Samenvatting:

Als Judith na twee jaar van vermissing terugkeert naar Roswell Station wordt ze uitgestoten door zowel de dorpsbewoners als haar eigen moeder, omdat ze “stom” is geworden. Haar vader overleed door het verdriet van haar vermissing.

“De warmte in haar ogen die ik me herinner is weg, vervangen door ijzer. Vader is allang dood en de dochter die zij zich herinnert, is dood voor haar. Ze begraaft de naam met de herinnering.”

Judith draagt een groot geheim bij zich maar kan zich niet uiten door een verminking en doordat haar moeder haar ook nog eens verboden heeft om te praten. Alles wat ze had is veranderd. Haar grote liefde, Lucas, is onbereikbaar geworden want hij is ondertussen verloofd met Maria.

Bij de slag om Roswell Station komt de gijzelnemer van Judith om het leven en dat is een keerpunt in haar leven. Vanaf dan neemt Judith het besluit om weer voor zichzelf op te komen. Met hulp van haar broer Darrel en Maria, die inmiddels ook verstoten is door dorpsgenoten omdat ze haar verloving met Lucas heeft verbroken, leert Judith stapje voor stapje weer te praten. “Ik pijnig mijn hersens welke geluiden ik wel en niet kan maken, welke woorden ik wel en niet kan zeggen.”

Lucas is nooit uit haar gedachten geweest en door samenloop van omstandigheden komen ze weer in aanraking met elkaar. Hoe het afloopt met Judith en Lucas en de ontknoping van het geheim dat Judith bij zich draagt lees je in “Wat ik weet”.

“Een rechtvaardige spreekt wijze woorden, de tong van leugenaars wordt uitgerukt.”  Spreuken 10:31

Mijn mening:

Het boek is opgedeeld in 3 delen; ervoor, erna en nu.  Ervoor beslaat nog geen halve pagina, erna beslaat zo’n 275 pagina’s en is onderverdeeld in 4 boeken en het nu bestaat uit zo’n 3,5 pagina’s.

Het verhaal is opgemaakt vanuit Judith haar perspectief en het leest alsof je haar gedachten ondergaat.

Vooral in het begin had ik moeite met het verhaal, ik kwam er niet lekker in. Maar opgeven was geen optie na al die lovende recensies die ik had gelezen. Gelukkig maar want uiteindelijk las ik het alsnog bijna in één ruk uit.

Voldeed het boek aan mijn verwachtingen? Nee ik ben niet lyrisch maar ook niet negatief. Wat ik weet, is een boek dat gelezen hoort te worden maar of dit ook door de groep is waarvoor het bestemd is, de Young Adults, weet ik niet. Ik denk dat de jongeren zich niet kunnen vinden in de schrijfstijl en daardoor toch geneigd zullen zijn af te haken en dat zou zonde zijn. Want Wat ik weet was voor mij persoonlijk dan wel geen pageturner maar is toch zeker wel een leestip waard.

 

Schrijver:

Julie Berry, is de jongste uit een gezin met zeven kinderen. Ze groeide op op een boederij in Western New York, USA. Ze schreef diverse kinder en young adult boeken.

 

Titel: Wat ik weet

Schrijver: Julie Berry

Uitgever: Gottmer

Uitgave: Paperback

ISBN: 9789025755041

Verschenen: maart 2014

Aantal pagina’s: 302

Genre: Young Adult

Vertaald door: Jenny de Jonge

2 gedachtes over “Wat ik weet – Julie Berry

Geef een reactie

