Zac & Mia – A.J. Betts

Standaard

Zac & Mia

Samenvatting:

Zac (17) ligt in het ziekenhuis op een geïsoleerde kamer vanwege zijn recente beenmergtransplantatie met alleen de aanwezigheid van zijn moeder en internet als afleiding. Totdat Mia zijn nieuwe buurmeisje op de afdeling wordt. Mia blijkt een tumor in haar enkel te hebben en om de kans op overleving zo groot mogelijk te maken staat ze voor een operatie die haar leven volkomen zal veranderen. Mia is een opstandige puber en probeert voor de buitenwereld haar ziekte verborgen te houden.

Zac en Mia “communiceren” door middel van kloppen en tikken op het dunne scheidingswandje in het ziekenhuis, later is er contact via briefjes en social media. Als Mia in een opstandige bui is wil ze nog wel eens genieten van bepaalde muziek waarbij ze het volume hoog zet en de repeat-knop ook gevonden heeft.

‘Zal ik vragen of ze de muziek wat zachter zet?’ ‘Ben je in een dappere bui?’ ‘Niet echt.’ ‘Het geeft niet,’ zeg ik. ‘Laat haar maar.’

De dag dat Zac ontslagen wordt uit het ziekenhuis heeft hij geen afscheid kunnen nemen van Mia, zij blijkt namelijk in de operatiekamer te zijn waar de operatie tegen haar wil zal plaatsvinden. Maar omdat ze nog geen volwassen leeftijd heeft mag haar moeder voor haar beslissen.

“Hoe kan het dat ik op mijn zeventiende oud genoeg ben om te mogen autorijden, seks te hebben en te trouwen, maar niet oud genoeg om te beslissen wat er met mijn lichaam gebeurt? Als het aan mij had gelegen, was ik liever doodgegaan dan dat ik hen had laten doen wat ze hebben gedaan.”

Op een dag staat Mia ineens voor Zac zijn neus, ze blijkt op de vlucht voor haar moeder omdat ze nog steeds boos is over de beslissing die zij heeft genomen. Met hulp van Zac en zijn familie komt Mia een beetje tot rust en kan ze uiteindelijk inzien waarom haar moeder die beslissing wel moest nemen.

Beide tieners kampen met kanker waar ze zo verschillend mee omgaan, maar het schept ook een basis voor een vriendschap waar tenslotte iedereen naar naar op zoek is. Hoe het afloopt met Zac en Mia lees je in deze Young-Adult roman.

 

Mijn mening:

Zac & Mia is een Young-Adult roman die opgedeeld is in drie delen. Deel 1 staat voornamelijk in het teken van Zac, deel 2 laat ons meekijken met Zac & Mia en tot slot deel 3 staat dan weer in het teken van Mia.

Een afwisselende verhaallijn, waar Zac voor de vrolijke noot zorgt lijkt Mia de obstinate, chagrijnige puber te zijn. Maar hoe zou jij reageren in Mia’s geval? Wellicht zouden we zelf ook zo opstandig worden.

Een prettige schrijfstijl met her en der wat medische termen maar goed toegankelijk woordgebruik voor de doelgroep.

Het zoveelste boek met het thema kanker en jongeren hoor ik jullie denken maar dat valt mee. Ik vind dat “Zac & Mia”  zich onderscheid van eerdere romans omdat hier niet per definitie van een liefdesroman gesproken kan worden. En een boek met het onderwerp kanker met in het achterhoofd de doelgroep jongeren verdiend in mijn ogen een eigen stijl ten opzichte van oudere mensen en dat is met “Zac & Mia” prima gelukt. Mede door de directheid maar ook bijna luchtige manier van schrijven zullen de jongeren het boek uit willen lezen omdat het in hun ogen niet als zware kost zal worden ervaren.

“Zac & Mia” is een prachtig boek wat zeer zeker de moeite waard is om te lezen.

‘Moed betekent stilstaan terwijl je wilt rennen’

 

Schrijver:

“Zac & Mia” is de derde roman van de Australische schrijfster A.J. Betts, maar de eerste die vertaald is naar het Nederlands.

 

Titel: Zac & Mia

Schrijver: A.J. Betts

Uitgever: Blossom Books

Uitgave: Paperback

ISBN: 9789020679724

Verschenen: februari 2014

Aantal Pagina’s: 304

Genre: Young Adult

Vertaald door: Aimee Warmerdam

 

6 gedachtes over “Zac & Mia – A.J. Betts

  1. Voetje

    Mooie recensie! Dit boek spreekt mij wel al aan, zoals alles dat iets met de “medische wereld” te maken heeft. Ik zet het boek op mijn te lezen lijst.

Geef een reactie

