Pizza della Vita – Ineke Fritz

Standaard

Pizza della Vita

Samenvatting:

Rudolph den Hartog was eens een man die alles had: geld, status, een droomvrouw, kinderen en een briljante carrière. Tot zijn zucht naar alcohol groter werd dan hij aankon en alles verloor.

Met Korsakow en leverproblemen als gevolg. Rudolph leeft zelfs nog enige tijd op straat.

Via Fons, de man van de verslavingszorg en daarbij groot aanhanger van Gods woord, lijkt Rudolph leven weer enigszins op het rechte pad te komen. Hij zorgt voor onderdak, een bijbaantje als pizzakoerier en medicijnen. Fons blijkt een echte vriend van Rudolph te zijn.

Rudolph heeft een zus, Trudy, die hem weet op te sporen en samen halen ze herinneringen op aan vroeger maar deze zijn niet al te rooskleurig en worden getekend door de mishandelingen die toen plaatsvonden.

Doordat Rudolphs dood nadert wordt hij gedwongen om zijn verleden onder ogen te komen maar ook zeker de confrontatie met het heden aan te gaan. Met hulp van Fons en Trudy lukt hem dat tot op zekere hoogte.

 

Mijn mening:

Een meeslepend verhaal met een groot raakvlak van mijn jeugd, alcoholisme. De herinneringen die het bij mij oproept komen soms hard binnen. Dit komt vast en zeker dat het deze maand (juli) de sterfmaand is van mijn vader, alcoholist in hart en nieren.

Het heeft daardoor best even geduurd voordat ik het boek uit had gelezen. Wellicht was het beter geweest om dit boek over bijvoorbeeld een maand of twee te lezen. Ik ben dan ook zeker van plan het boek nog eens te herlezen.

Het verhaal is geschreven in de “ik” vorm en de tegenwoordige tijd en beslaat uiteindelijk maar een periode van een paar weken.

Het boek is onderverdeeld in ongenummerde hoofdstukken en de schrijfstijl is zeer toegankelijk.

 

Schrijver:

Ineke Fritz schrijft korte verhalen en romans en ze kwam op de shortlist van de Nieuwe Schrijversprijs 2009 met haar roman ‘De Achtertuin’

Ik wil Ineke Fritz en uitgeverij Zilverspoor bedanken voor het ter beschikking stellen van dit exemplaar van ‘Pizza della Vita’

 

Titel: Pizza della Vita

Schrijver: Ineke Fritz

Uitgever: Zilverspoor

Uitgave: Paperback

ISBN: 978-94-907-6751-8

Verschenen: maart 2014

Aantal Pagina’s: 310

Genre: Roman

Geef een reactie

