Ik – Margaretha van Andel

Standaard

Ik

Samenvatting:

Daniël Warner is 15 jaar als hij in een boze bui besluit de autosleutel van zijn vader mee te nemen en een stukje te gaan rijden in de auto. Deze joy-ride heeft een lage dwarslaesie tot gevolg en zet de hele wereld van Daniël op zijn kop.

Daniël leren we kennen als 18-jarige die zo klaar is met alles in deze wereld waarin hij verlamd is dat hij op zoek gaat naar een oplossing. Hij stuit samen met vriend Jeen op een groep wetenschappers die onderzoek doen naar het multiversum, naar parallelle werelden die zouden bestaan. Kortweg genaamd Project Gateway.

Daniël raakt geobsedeerd door dit project en weet de wetenschappers mede door chantage zover te krijgen hun onderzoek nogmaals uit te voeren met hem.

“Elke andere wereld is beter dan deze. Je bedoelt elke wereld waarin je kunt lopen?”

Daniël wisselt met de Daniël die niet in de auto van zijn vader is gestapt, die niet verlamd is geraakt maar met de Daniël die wel een heel ander leven is gaan leiden dan de “echte” Daniël.

‘Ik ben Daniël,’ herhaal ik mat. ‘Daar en hier. Ja, dat is natuurlijk zo. Maar echt, daar ben ik heel anders.’   ‘Daar gedraag je je anders. Je bent niet iemand anders.’

Of de wisseling Daniël daadwerkelijk brengt wat hij er van verwacht had lees je natuurlijk in “Ik”.

 

Mijn Mening: 

Ik heb genoten van “Ik”. Het leest prettig en vlot. Doordat de hoofdstukken zich afwisselen tussen de oude en nieuwe Daniël ontstaat er een beeld in logische volgorde van beide Daniëls. Je komt de dingen tegen waar pubers tegenaan lopen en wat ze meemaken op het gebied van vriendschap, verliefdheid, ouders, school, stappen, huiswerk maar bovenal komt de vraag steeds terug waar iedereen wel eens mee rond loopt. Wat als ik toen een andere beslissing had genomen.

Een Young Adult boek geschikt voor een paar uur leesplezier.

 

Schrijver: 

Margaretha (Emma) van Andel (mei 1959) woont in Friesland en schreef al meerdere jeugd en kinderboeken.

 

Titel: Ik

Schrijver: Margaretha van Andel

Uitgever: Lemniscaat

Uitgave: Paperback

ISBN: 9789047706250

Verschenen: februari 2014

Aantal pagina’s: 176

Genre: Young Adult

Een gedachte over “Ik – Margaretha van Andel

Geef een reactie

