Tijgers in de nacht – Fiona Mc Farlane

Standaard

Tijgers in de nacht

Titel: Tijgers in de nacht

Schrijver: Fiona Mc Farlane

Uitgever: Meulenhoff

Uitgave: Paperback

ISBN: 9789029090131

Verschenen: 16 juni 2014

Aantal Pagina’s: 293

Genre: Roman

Vertaald door: Dirk-Jan Arensman

 

Achterflap: 

De 75-jarige weduwe Ruth woont alleen aan de Australische westkust. Haar twee zoons wonen ver weg, en in haar afgelegen strandhuis probeert ze de laatste jaren van haar leven zinvol door te brengen. Op een ochtend wordt Ruth angstig wakker. Ze is er van overtuigd dat er een tijger in haar huis rondsluipt. Dan krijgt ze totaal onverwacht bezoek van een exotische vrouw die beweert namens de regering voor haar te komen zorgen. Deze Frida weet zich met haar kordate optreden en charme een plek te veroveren in zowel Ruths hart als haar huis. Frida en de tijger: ze zijn er, en gaan niet meer weg. Maar zijn ze wel wat ze lijken? Wie kan Ruth vertrouwen? En kan ze zichzelf nog wel vertrouwen?

Schrijver:

 Fiona McFarlane is Australische en studeerde Engels. Tijgers in de nacht is haar debuutroman.

Samenvatting: 

Ruth, een 75 jarige eenzame weduwe woont aan de duinrand van de Australische westkust. Haar twee zonen hebben vanwege de afstand over het algemeen weinig contact me haar. Dat hun moeder wat vergeetachtiger lijkt te worden valt hun dus niet op. Ruths dromen lijken verward te worden of zou er werkelijk een tijger in huis ronddwalen in de nacht? Toch onderneemt geen van de zonen actie na haar soms wat verwarde telefoontjes. Ze lijken gered te worden door Frida, een verzorgster die namens de regering is gestuurd om Ruth te helpen daar waar nodig is. Ze doet voornamelijk huishoudelijke klussen en na verloop van tijd gaat ze ook de maaltijden verzorgen. Ze helpt Ruth ook herinneren aan haar medicijnen voor haar rug die vaak pijnlijk en stroef is. Langzaam aan lukt het Frida om steeds meer controle over Ruth en haar huishouden te krijgen. Ruth heeft ook haar heldere momenten en trekt dan de goede bedoelingen van Frida wel eens in twijfel.

Haar geest voelde gezeefd en helder; haar heldere en prismatische brein bleef maar draaien rond het feit dat Frida loog.

Frida blijkt de hulp van Ruth nodig te hebben om haar eigen problemen de baas te worden. Maar vertrouwd Ruth haar? Misbruikt Frida Ruth door op de gemoedstoestand in te spelen of is er inmiddels een echte band ontstaan tussen de twee vrouwen?

Mijn mening:

Tijgers in de nacht, is niet het boek wat ik in de winkel zou uitgezocht hebben nadat ik de achterflap zou hebben gelezen. Waarom dan wel gelezen? Nou omdat het ons als deelnemers aan het allereerste boekbloggersevent op 14 juni jl van uitgeverij Meulenhoff / Boekerij werd toegestuurd om samen te bespreken op die middag.

Het boek begon langzaam naar mijn idee daarna volgde een stuk met wat meer vaart maar uiteindelijk kabbelde het verhaal weer verder. Ik kan nog steeds niet precies zeggen waar het nou aan lag. Was het de voorspelbaarheid? Want redelijk in het begin had ik wel een vermoeden waar het op uit zou draaien.

Bracht de boekbespreking nog verandering in mijn mening? Nee dat niet maar zoveel bloggers zoveel meningen dat bleek wel. Ik denk dat het percentage 50/50 lag. De ene helft heeft er van gesmuld en de andere helft wat minder. Ik behoor tot de laatste categorie. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring. Laat je het me weten als je het hebt gelezen?

Ik wil uitgeverij Meulenhoff nogmaals bedanken voor het beschikbaar stellen van dit leesexemplaar.

Geef een reactie

