Robopocalyps – Daniel H. Wilson

Standaard

Robopocalyps

Titel: Robopocalyps

Schrijver: Daniel H. Wilson

Uitgever: Uitgeverij Q

Uitgave: Paperback

ISBN: 9789021454849

Verschenen: Mei 2014

Aantal pagina’s: 382

Genre: Thriller

Vertaald door: Esther Ottens

 

Achterflap:

Een enkeling valt het op. Zoals een moeder die ziet dat het computergestuurde speelgoed van haar dochter vreemd doet. De meerderheid van de mensen merkt echter niets. Maar dan gebeurt het binnen een paar minuten: alle robots komen in opstand en de Robotoorlog is een feit. Zowel groepen als eenlingen strijden overal ter wereld tegen de dreigende ondergang. Plotseling blijkt de mensheid wel degelijk te kunnen samenwerken als het doel duidelijk is: overleven.

Robopocalyps verschijnt wereldwijd en wordt verfilmd door Steven Spielberg.

Schrijver: Daniel H. Wilson (1978) heeft een graad in robotics en in kunstmatige intelligentie. Hij schrijft artikelen voor Popular Science en Wired.

Samenvatting:

Robopocalyps speelt zich af in de toekomst. Robots komen in opstand tegen de mensheid en lijken de wereld over te nemen. De start van de Robotoorlog is een feit. Deze strijd volgen we via verschillende mensen op diverse plaatsen in de wereld. De verteller is “Cormac ‘Het Genie’ Wallace.

Archos oftewel Rob (het meesterbrein) komt tot leven,  Elk piepje en klikje van robotaal is code voor een heel woordenboek aan informatie, en langzaam maar zeker krijgt hij meer controle over een wereldwijd netwerk van machines en technologische hoogstanden en is zeker van plan om heer en meester te worden. Cormac laat ons aan de hand van de verschillende verhaallijnen zien hoe de Robotoorlog verloopt.

Ik draaf de tunnel uit en beland midden in Uur nul – de toekomst van de mensheid. De eerste minuut van mijn nieuwe leven denk ik dat ik naar een grap kijk. Wat zou het anders moeten zijn?

Tot een aantal mensen zich dit realiseert en besluiten om in te grijpen. De wereld is het afgelopen jaar veranderd. Onze technologie is op hol geslagen. Incidenten. De incidenten stapelden zich langzaam maar zeker op. Transport, communicatie, defensie. Hoe meer incidenten ik zag, hoe holler de wereld begon aan te voelen, alsof hij elk moment in elkaar kon klappen.

Doordat de mensen beseffen dat ze het alleen niet zullen redden tegenover de Robots moeten ze wel samenwerken. Samenwerken om te overleven.

Mijn mening: 

Eerlijk is eerlijk dit boek had ik in de boekwinkel links laten liggen als ik de achterflap had gelezen. Robots e.d. is niet iets dat me trekt in het dagelijks leven, een zogenaamde ver van mijn bed show. Maar doordat ik dit boek via Uitgeverij Q toegestuurd kreeg werd ik uit mijn comfortzone gehaald. En daar ben ik blij mee.

Het boek is verdeeld in een aantal hoofdstukken die weer onderverdeeld zijn in kleinere verhalen. Het leest vlot weg en ik vond het een verrassend en vernieuwend verhaal. Verrast door het feit dat het boek mij toch bleef boeien tot het eind ondanks alle robottaal en verwantschappen wat ik als een echte uitdaging zag voordat ik begon.

Één puntje van kritiek zijn de expliciete vloekwoorden die ik enkele malen tegenkwam. Was dit echt nodig?

Al met al een echte aanrader voor iedereen die van thrillers houdt met een ander uitgangspunt dan normaal en zeker ook voor iedereen die uit zijn comfortzone wil stappen.

Ik bedank Uitgeverij Q voor het beschikbaar stellen van dit exemplaar.

 

 

Geef een reactie

